Pierwsza pomoc cukrzyca

Co to jest cukrzyca?

Cukrzyca to choroba metaboliczna objawiająca się podwyższonym poziomem cukru we krwi. W zależności od typu cukrzycy, jej przyczyną może być niszczenie przez organizm komórek trzustki produkujących insuline lub nabyta insulinooporność komórek naszego organizmu.

Hiperglikemia

Hiperglikemia- przyczyny

Hiperglikemia, czyli nadmiernie podwyższony poziom glukozy we krwi, może wystąpić u osoby chorej na cukrzyce w następujących sytuacjach:

-nadmierny wysiłek fizyczny

-przyjecie zbyt małej dawki insuliny

-pominięta przez chorego dawka insuliny

Objawy hiperglikemii

Najczęstsze objawy hiperglikemii to:

-przyspieszone tętno

-charakterystyczny zapach acetonu z ust

-wysuszone śluzówki, język oraz skóra

-utrata przytomności

Hiperglikemia-pierwsza pomoc

Jeśli poszkodowany jest przytomny i wiemy, że jest cukrzykiem w pierwszej kolejności należy zapytać go czy danego dnia jadł i brał swoje leki.

Jeśli osoba jest nieprzytomny, należy zwrócić uwage na omówione w tym artykule objawy hiper- i hipoglikemii oraz sprawdzić czy na ręce poszkodowanego nie ma specjalnej opaski informującej o cukrzycy.

Jeśli potwierdzimy, że pacjent doznał hiperglikemii powinniśmy zadzwonić po karetkę, jeśli pacjent jest nieprzytomny to trzeba ułożyć go w pozycji bocznej i okryć aby uniknąć wychłodzenia organizmu.

Należy pamiętać, że jeśli pacjent zapomniał o swojej dawce insuliny, możemy mu ją podać tylko i wyłącznie kiedy jest przytomny oraz sam potwierdził że zapomniał o wzięciu leku. W żadnym wypadku nie można tego robić w przypadku braku stuprocentowej pewności, ponieważ można poważnie zaszkodzić choremu.

Opaski dla cukrzyków

Opaski dla cukrzyków

Hipoglikemia

Hipoglikemia- przyczyny

Przyczynami hipoglikemii, czyli nadmiernie obniżonego poziomu cukru we krwi u cukrzyka mogą być:

-nie zjedzenie posiłku

-przyjęcie zbyt dużej dawki insuliny

Hipoglikemia- objawy

Objawy niedocukrzenia w cukrzycy:

-ogólne osłabienie organizmu (mogące objawiać się drżeniem mięśni)

-zawroty głowy

-głód

-przyspieszony oddech i tętno

-utrata przytomności

Hipoglikemia-pierwsza pomoc

Jeśli poszkodowany jest przytomny i wiemy, że jest cukrzykiem w pierwszej kolejności należy zapytać go czy danego dnia jadł i brał swoje leki.

Gdy osoba jest nieprzytomna, należy zwrócić uwagę na omówione w tym artykule objawy hiper- i hipoglikemii oraz sprawdzić czy na ręce poszkodowanego nie ma specjalnej opaski informującej o cukrzycy.

W przypadku potwierdzenia hipoglikemii, gdy pacjent jest przytomny należy mu podać szybko wchłaniające się cukry proste- cukier rozpuszczony w wodzie, cukierka lub słodki napój. Po upłynięciu 40 minut- godziny można zmierzyć choremu poziom cukru we krwi.

Jeśli chory jest nieprzytomny, należy postępować tak samo jak w przypadku hiperglikemii-wezwać pogotowie, ułożyć go w pozycji bocznej oraz okryć go żeby uniknąć wychłodzenia.

Jak odróżnić pijanego od cukrzyka?

Z uwagi na podobieństwo niektórych objawów (nieprzytomność, chwiejne kroki, zdezorientowanie) hiperglikemia jest często mylona ze stanem nietrzeźwości. W takim wypadku należy zwrócić uwagę na 2 istotne elementy:

-charakterystyczny zapach acetonu z ust

-należy sprawdzić czy dana osoba nie ma na ręce wspomnianej już bransoletki informującej o tym, że jest cukrzykiem

W przypadku braku pewności zawsze lepiej zadzwonić po pogotowie niż zostawić nieprzytomną osobę samą sobie, szczególnie w porze zimowej gdy grozi jej zamarznięcie.

 pierwsza pomoc cukrzyca

Źródła grafik użytych w tekście:

Pokaż

Similar Posts
1) 80g tlenku magnezu (proszku) Rp Megnesii oxydii    ...

Nie ma jeszcze żadnego komentarza, bądź pierwszy!

Zostaw komentarz


Imie (obowiazkowe)

Email (obowiazkowy)

Strona internetowa